Header Klaartje

Maatschappelijk werker - mobiele ploeg

Als maatschappelijk werker mobiele ploeg wordt je tewerkgesteld in één van onze teams binnen het departement Welzijn en Samenleving of het departement Gezondheid en Zorg.

 

Dit is dé job voor jou, want:

Jij bent flexibel in het kwadraat! Als maatschappelijk werker van de mobiele ploeg ondersteun je één van de welzijnsbureaus waar nodig om tijdelijke personeelsbehoeften op te vangen door ziekte, zwangerschap, uitdiensttreding, drukte, …

  • Als tijdelijke ondersteuning is je uitgangspunt steeds om mee te werken aan de doelstelling(en) van de ontvangende dienst.
  • Concreet betekent dit dat je +/- om de 6 maanden wordt ingezet in een nieuwe locatie, verantwoordelijk bent voor nieuwe cliëntendossiers en samenwerkt met telkens een nieuwe ploeg van collega’s.
  • Op die manier proef je van de verschillende diensten en de verschillende werkingen.


Persoonlijke begeleiding staat centraal. 

  • Ondersteuning van cliënten geeft je energie. Tijdens de begeleiding schep je duidelijkheid en zoek je passende hulp.
  • Afhankelijk van de problematiek van de cliënt, plan je een intake en voer je het sociaal onderzoek. Je stelt een diagnose en hulpverleningsplan op.
  • Je ondersteunt de cliënt en geeft heldere informatie over zijn of haar situatie en de bijkomende rechten en plichten.
  • Je gaat met jouw doelgroep aan de slag. Je stimuleert waar mogelijk zelfredzaamheid en laat hen nieuwe stappen nemen.
  • Voor deze functie is een stevige portie daadkracht noodzakelijk. De doelgroep en problematieken zijn divers. Schrijnende situaties en moeilijke cliëntrelaties behoren ook tot je takenpakket.
  • Je blijft steeds vriendelijk en bent voldoende weerbaar in het omgaan met emotionele reacties, verbale agressie en provocaties.
  • Bij een crisis hou je het hoofd koel en regel je de nodige begeleiding en interventies voor je cliënt.
  • Daarnaast beschik je over een portie engelengeduld en haal je voldoening uit kleine progressies.


Om de begeleiding compleet te maken raadpleeg je collega’s, leidinggevenden en partners. Zo garandeer je een kwaliteitsvolle hulpverlening. 

  • Je neemt hierin een actieve rol op. Je zoekt steeds naar oplossingen en mogelijkheden.
  • Bij complexe hulpvragen schakel je probleemloos jouw netwerk in.
  • Je neemt deel aan teamvergaderingen, werkgroepen en interne en externe overlegstructuren.
  • Door een goede samenwerking met cliënten, hun familie, ondersteunende diensten, (niet-)professionele hulpverleners en externe partners krijg je een volledig beeld van de situatie. Hierdoor kom je tot de beste resultaten.

 
Administratief sterk? Perfect! Een stevige dosis administratieve taken is aanwezig. Denk hierbij aan: 

  • Rapporteren en registreren in functie van een goeie cliëntbegeleiding.
  • Adviseren en ondersteunen via digitale verslaggeving.
  • (Werk-)planning via outlook op laptop en smartphone.
  • In sommige periodes weegt het administratieve luik zwaarder dan de cliëntbegeleiding. Je vindt ook hierin voldoening en uitdaging.