Header Brecht

Arbeidsbegeleider

Als arbeidsbegeleider kom je terecht in het departement Welzijn en Samenleving op de afdeling Maatgerichte Activering. Aan de hand van een coachende begeleiding en trajecten op maat zorgt deze afdeling er voor dat OCMW-cliënten hun talenten kunnen ontwikkelen. Het uiteindelijke doel is om  de cliënten te begeleiden naar een tewerkstelling en naar het sociaal en normaal economisch circuit. Hierbij ligt de focus op vijf arbeidsmarktsectoren:

  • Horeca
  • Bouw
  • Onderhoud
  • Administratie
  • Logistiek


Dit is dé job voor jou, want:

Je zet graag alles op alles om er voor te zorgen dat iedereen een betekenisvolle rol kan opnemen in de samenleving. Extra aandacht gaat hierbij naar personen in een kwetsbare situatie.


Persoonlijke begeleiding staat centraal. 

  • Vanuit de sterktes en interesses van de cliënten ga je op zoek naar een gepaste tewerkstelling.
  • Eenmaal de cliënt aan de slag is, bied je ondersteuning aan aan de hand van ontwikkelingsplannen, tussentijdse evaluatiegesprekken,…
  • Je volgt de aanwezigheden op.
  • Je motiveert jouw doelgroep en durft hen confronteren wanneer nodig. Je gaat op een correcte en geduldige manier om met de doelgroep.
  • Je doelgroep bestaat grotendeels uit personen die te werk gesteld worden onder artikel 60 met het oog op doorstroming naar de reguliere arbeidsmarkt.
  • Voor deze functie is een stevige portie daadkracht noodzakelijk. De doelgroep en problematieken zijn divers. Schrijnende situaties en moeilijke cliëntrelaties behoren ook tot je takenpakket.


Ben je een netwerker? Dan is deze job zeker iets voor jou!

  • Probleemloos maak jij contacten met privébedrijven en ga je op zoek naar opportuniteiten.
  • Ook met de collega’s binnen de andere jobdomeinen.
  • Maar daar stopt het nog niet! De verschillende partners zoals wijkwerkers, diverse werkplaatsen en VDAB staan bovenaan je telefoonlijst.


Heb je een brede interesse? Je neemt ook nog één of meerdere rollen op.

  • Aan de hand van rollenspelen en oefeningen leer je de cliënten hoe ze moeten solliciteren.
  • Je laat hen kennis maken met de verschillende sollicitatiekanalen.
  • Na deze sessies zijn je cliënten in staat om een sollicitatiebrief en cv op te maken.
  • Je geeft tevens infomomenten en vorming aan doelgroepmedewerkers en aan de technisch instructeurs die doelgroepmedewerkers begeleiden.