Charlot vertelt over haar job als woonwijzerconsulent

Als woonwijzerconsulent help je mensen écht verder in hun zoektocht naar beter wonen.
Charlot Bonami werkt bijna drie jaar als woonwijzerconsulent. Toen ze destijds startte viel haar de warme ontvangst op: “Ik kreeg een peter toegewezen die me op sleeptouw nam en me alle tijd gaf om te leren en te ontdekken. Mijn collega’s stelden me gerust en maakten tijd om hun werkgebied uit te leggen. Dat gaf me meteen het gevoel dat ik met al mijn vragen ergens terecht kon.”
“Wat me energie geeft in deze job, is de afwisseling. Geen enkele dag is hetzelfde: de ene keer geef ik een vorming, de andere keer heb ik een zitdag, vergadering of huisbezoek. Die variatie maakt het werk boeiend. Het mooiste moment blijft wanneer ik een burger écht kan helpen door heldere informatie te geven. Mensen helpen om het bos door de bomen te zien, dat geeft veel voldoening.”
“De job brengt ook uitdagingen met zich mee. Er is een heel grote wooncrisis en daar kunnen we niet omheen. Soms voel je de frustratie van burgers, wat ook bij ons weleens frustratie oproept. Gelukkig zijn er collega’s bij wie je terechtkan om die moeilijke momenten te bespreken. De grens tussen dienstverlening en hulpverlening is soms dun. Door huisbezoeken te doen, stap je letterlijk iemands leefwereld binnen, wat mijn kijk op wonen enorm heeft verruimd.”
Waarom solliciteren voor deze job? “Het is een diverse functie met veel autonomie en verantwoordelijkheid, maar ook veel aandacht voor terugkoppeling en bijsturen. We hebben een sterk team en er is veel aandacht voor work-life balance. Dankzij de huisbezoeken leer je Gent op een unieke manier kennen. Zo heb ik al heel wat leuke plekken leren kennen waar we af en toe met collega’s al eens beland zijn voor een lunch of een drankje.”