Interview Neel
Neel staat elke dag klaar voor de thuislozen op het Gentse grondgebied. Ze vertelt met plezier over haar job!
Hey Neel, we zijn heel benieuwd om wat meer te horen over jouw job als maatschappelijk werker bij Thuislozenzorg!
“Zoals het woord het zelf zegt, focust dienst thuislozenzorg zich op mensen die in Gent verblijven en geen dak boven het hoofd hebben. Zij slapen op straat, in de nachtopvang, bij kennissen op de bank of in tijdelijke alternatieve woonvormen. De doelgroep waarmee wij werken is een doelgroep met zeer complexe problematieken en hulpvragen. Denk maar aan personen met een verslavingsproblematiek, een (onbehandelde) psychiatrische aandoening, ex-gedetineerden,… We proberen een vangnet te zijn op verschillende levensdomeinen: financieel, sociaal, gepaste huisvesting, medisch en administratief.
Om successen te boeken met cliënten werken wij zeer nauw samen met andere sociale partners zoals het brugteam (CAW), Mobilteam, straathoekwerk, MSOC en andere organisaties die met dezelfde doelgroep in contact komen.
Door deze samenwerkingen kunnen we vaak mooie stappen in de goede richting zetten, wat veel voldoening geeft.
We moeten ook durven benoemen dat voor sommige cliënten het aanbod in het huidige hulpverleningslandschap nog ontoereikend is. Harm Reduction is dan ook een methodiek die wij zeer regelmatig hanteren."
Dat is inderdaad al heel wat! Kan je wat meer vertellen over jullie manier van werken?
“Onze dienst is gevestigd in De Wittemolenstraat te Sint-Amandsberg, een gekende plek onder de thuislozen. Toch proberen we steeds meer onze hulpverlening tot bij de mensen zelf te brengen, in plaats van te verwachten dat zij tot bij ons komen voor een gesprek. Dit houdt in dat we steeds meer van achter onze bureau komen en mensen opzoeken in hun eigen omgeving. We ervaren dat deze manier van werken drempels kan verlagen en onze hulpverlening meer op maat op maat, toegankelijker en efficiënter verloopt.
Door aanwezig te zijn op vindplaatsen worden we ook zichtbaarder voor andere hulpverleners, wat de contacten onderling een stuk vlotter en warmer verlopen. Ook dit beïnvloedt het hulpverleningsproces op een positieve manier. Netwerken levert resultaat op!"
Je gaf daarnet al aan dat je werkt met een moeilijk bereikbare doelgroep, maar je wel veel voldoening uit de job haalt. Wat geeft jou dan zoveel voldoening?
“Ik haal zeer veel energie uit de vrijheid die we krijgen om onze job te organiseren. We krijgen cliënten toegewezen, maar we krijgen ook de ruimte om dit volgens onze eigen stijl te doen.
Naargelang je ervaring opdoet in deze job, merk je ook welke profielen je het beste liggen en met welke profielen je minder graag werkt. Daar wordt rekening mee gehouden bij de verdeling van de dossiers. Ik werk persoonlijk graag met zorgmijders met een verslavingsproblematiek. Andere collega’s verkiezen eerder mensen met een precair verblijfsstatuut, vrouwen of jongeren. Onze werkplek is dan ook heel erg warm. Er is veel openheid en vertrouwen in ons team. Er wordt heel wat afgelachen en er is absoluut ruimte om tegen elkaar te ventileren als dat nodig is.
Maar ik moet wel zeggen, de meeste voldoening haal ik uit doorbraak momenten. Een cliënt die ik al 5 jaar begeleidde en geen stap vooruit geraakte, vond plots een thuis nadat we eindelijk een diagnose konden stellen en daardoor de juiste diensten konden betrekken. Soms lijkt het echt uitzichtloos, maar door vol te houden en te blijven proberen kan je bij ons echt wonderlijke dingen meemaken.”
Ik kan me voorstellen dat niet alles rozengeur en maneschijn is? Wanneer voel jij je ’s avonds al eens moe?
“Wij worden dagelijks geconfronteerd met de harde realiteit waar onze cliënten inzitten, met de donkere kant van de samenleving in onze stad. Dat is een kant die de meeste mensen niet kennen en daardoor ook meestal niet zien. Je moet dat een plaats kunnen geven en leren loslaten als je naar huis gaat.
Er zijn veel daklozen in Gent, die allemaal recht hebben op begeleiding bij onze diensten als zij dat wensen. Gezien wij een overheidsdienst zijn, worden bij ons geen mensen geweigerd. We werken ook op alle levensdomeinen. Als de mogelijkheden bij externe diensten uitgeput geraken leggen ze de bal in ons kamp. Dit zorgt voor een (soms zeer) hoge werkdruk. Goed onze prioriteiten kunnen stellen is dan ook cruciaal.
De werkdagen bij ons op dienst zijn onvoorspelbaar. We moeten regelmatig overschakelen op crisismanagement en zijn bereikbaar via verschillende communicatiekanalen (mail, telefoon, what’sapp, MS Teams, op straat, op gesprek,…). Dit snelle schakelen vergt veel flexibiliteit en kost bijgevolg ook wel wat energie.”
Zou je nog iets willen meegegeven aan toekomstige collega’s?
“Het allerbelangrijkste lijkt mij de goesting om aan de slag te gaan met onze doelgroep. Er doen zich de wildste verhalen de ronde, maar die zijn zeker niet altijd waar. Al kan ik niet ontkennen dat het soms een hele uitdaging is om met sommigen stappen vooruit te zetten. Ons doel is om samen met onze cliënten op zoek te gaan naar een plek die ze hun ‘thuis’ kunnen noemen, waar ze zich veilig voelen en waar ze tot rust kunnen komen. Een basisrecht voor iedereen als je het mij vraagt.”