Interview Tim

Dankzij Tim en zijn collega's hebben mensen zonder verblijfsstatuut recht op medische zorgen. Kom in dit interview te weten hoe Tim zijn dagen als maatschappelijk werker invult.

Hey Tim, jij bent momenteel aan de slag als maatschappelijk werker bij de Medische Kaart. Kan je ons hier wat meer over vertellen? 
“Natuurlijk! De Medische Kaart is een onderdeel van de themawerkingen. Bij ons kan iedereen die op het Gentse grondgebied verblijft zonder verblijfsstatuut terecht om een medische kaart aan te vragen. De doelgroep bestaat dus uit niet-Belgen. Denk maar aan vluchtelingen waarvan hun aanvraag niet werd goedgekeurd, maar die hier wel gebleven zijn.

Heb je dringende medische hulp nodig? Dan kan je bij ons een document aanvragen, de medische kaart, zodat je ook recht hebt op deze hulp. Pas op, niet iedereen zonder verblijfsstatuut kan zomaar een medische kaart krijgen. Er zijn enkele voorwaarden waar men aan moet voldoen om hier recht op te krijgen. Dit zorgt er voor dat de job soms heel technisch kan worden, maar dat maakt hem ook interessant.”

Wat maakt jouw job zo uniek? 
“Het grootste verschil met de andere maatschappelijk werkers is toch wel de doelgroep waar je mee aan de slag gaat. De grootste uitdaging zit hem in de taalbarrière. De meeste cliënten zijn het Nederlands niet machtig en soms kan het zeer technisch worden. Vlot communiceren is hierdoor een uitdaging. Ik merk wel dat ik heel wat gemotiveerde cliënten heb die graag in België willen blijven. Je ziet hen vaak groeien in dat proces, wat voldoening geeft in de job. 
Als maatschappelijk werker merk ik dat ik een verschil kan maken voor mijn cliënten. Ze zijn je dankbaar voor de hulp die we kunnen bieden. Dat geeft mee energie om verder te gaan. 
Huisbezoeken blijven bij ons beperkt tot enkele keren per jaar. Ik zorg er zelf voor dat mijn huisbezoeken vooral in de lente en zomer plaatsvinden, dan is het een plezier om buiten te zijn in Gent.”

Wat kan nieuwe collega’s verrassen? 
“Ik heb al gemerkt dat de job administratiever blijkt dan nieuwe collega’s verwachten. Ik vind dat zelf niet erg en houd me graag bezig met de administratieve taken. Maar ik kan me voorstellen dat dit een afknapper kan zijn voor maatschappelijk werkers die zeer veel contact verwachten met hun cliënten. De administratie is noodzakelijk voor het proces van de cliënt en neemt dan ook een groot deel van onze tijd in beslag. Het is belangrijk dat je je hiervan bewust bent als je solliciteert. 
Daarnaast werken we bij een grote stad, wat betekent dat we werken in een bepaalde structuur met een vast kader. Ik kan cliënten helpen met vragen over de medische kaart, maar ik kan hen niet helpen bij het aanvragen van een verblijfsstatuut. Het is soms moeilijk, maar noodzakelijk om de cliënten duidelijk aan te geven waar onze grenzen en mogelijkheden liggen.”

We hoorden al dat je energie krijgt van het werken met cliënten. Wat zorgt er nog voor dat je jouw job graag doet? 
“Ik ervaar veel vrijheid in de job. We hebben natuurlijk wel bepaalde richtlijnen die we moeten volgen, want het eindresultaat moet er zijn. Zo moeten de dossiers en verslagen correct worden bijgehouden. Maar we zijn vrij in het plannen van ons werk, telewerk is mogelijk,... Dit zorgt dat ik een gezonde work-life balans ervaar, wat ikzelf belangrijk vind.”

Bedankt, Tim!