Interview Connie

Interesse in energie? Wie weet is onze Energiecel wel iets voor jou. Lees hieronder wat Connie zoal doet binnen de Energiecel.

Dag Connie, hoe lang werk jij al bij Stad Gent?
“Ik ben begonnen in 1998 als wijkwerker in de Brugse Poort. Het was mijn eerste job. In 2007 ben ik overgestapt naar de Energiecel. Hier werk ik nog steeds en ik hoop dit nog lang te kunnen doen."

Wat houdt jouw job precies in?
“Het grootste deel van onze job is bemiddelen via de lokale adviescommissie (LAC). Mensen bij Fluvius en Farys die betalingsmoeilijkheden hebben worden doorgestuurd naar de commissie. Wij nemen contact op met die mensen. Het gaat dan over een vraag van de netbeheerder of waterleverancier voor afsluiting. Of een vraag van de verbruiker voor heraansluiting of plaatsen van digitale prepaidmeters. Iedere collega werkt ook samen met een welzijnsbureau van OCMW Gent. Zelf werk ik samen met welzijnsbureau Gentbrugge-Ledeberg. Soms worden cliënten van de welzijnsbureaus naar ons doorgestuurd als er specifieke vragen zijn over energie. Anderzijds sturen wij ook cliënten door naar het welzijnsbureau als wij merken dat de problematieken breder gaan dan energie. De vragen die we krijgen zijn heel breed: vragen over contracten, bouwtechnische vragen, mensen die niet weten waarom hun verbruik zo hoog ligt, vragen over budgetmeters, vragen over de goedkoopste leverancier, soorten contracten, verhuisdocumenten van energie en ga zo maar door.”

Heb jij dan veel contact met mensen?
“Heel veel. Dat maakt de job ook boeiend. Er is ook variatie in de contacten. We zien veel cliënten maar hebben ook veel contacten met externe diensten: het wijkgezondheidscentrum, buurtwerkingen, lokale dienstencentra, de energiecentrale, mensen van Fluvius, de sociale cel van Farys,…”

Wat maakt de job uitdagend?
“We zien veel mensen en cliënten. We hebben nauwe contacten met de verschillende energieleveranciers. Hiervoor hebben we rechtstreekse contactgegevens waardoor we toch iets makkelijker en sneller situaties opgelost krijgen. Cliënten zo veel mogelijk bereiken is een grote uitdaging waarbij we zo veel mogelijk middelen inzetten: brief, telefoon, mail, huisbezoeken en zelfs whatsapp. Ook de taalbarrière is regelmatig een uitdaging. Daarvoor doen we beroep op tolken of technische tools om te vertalen als het snel moet gaan.”

Je hebt ook gewerkt als wijkwerker in een welzijnsbureau. Waar zit voor jou het verschil?
“Als wijkwerker werk je op heel veel levensdomeinen. Dat vond ik soms moeilijk bij te houden. Binnen de Energiecel zitten we eigenlijk in een expertenfunctie. Dat is voor mij aangenamer werken. Het is gevarieerd, maar toch is het een afgebakend terrein. Daarnaast heb je in de welzijnsbureaus meer langdurige contacten. Bij ons zijn het vaak kortlopende contacten. De brede kennis die ik heb opgedaan in het welzijnsbureau neem ik altijd mee.” 

Nog ééntje om af te sluiten: Hoe is de sfeer bij jullie?
“Zeer goed. Het is geen héél jong team, maar we zijn wel jong van geest! Er is zeker plaats voor humor en informele contacten met de collega’s.”