Interview Katrien

Wil je graag werken binnen gezondheidszorg? Katrien neemt je graag mee doorheen haar takenpakket.

Dag Katrien, kan je ons wat meer vertellen over je job bij Stad Gent?
“ik werk reeds 15 jaar op de themadienst gezondheidszorg, meebepaald op de sociale dienst. Ik startte hier toen ik net van de schoolbanken kwam en zit er nog altijd. We hebben vooral contacten met ziekenhuizen, psychiatrie, therapeutische gemeenschappen,… Zij dienen een schriftelijke aanvraag in wanneer een opgenomen patiënt een vraag stelt naar financiële hulp. Als de aanvraag bij ons toekomt, kijken wij of er al een breder dossier is bij de welzijnsbureaus. Als dat zo is, sturen we de aanvraag door naar het desbetreffende welzijnsbureau. Is er geen actief dossier, dan komt het bij ons terecht. De financiële hulp die we kunnen bieden is breed. Dat gaat over leefloon, maar kan ook gaan over een eenmalige financiële tussenkomst om de factuur van het ziekenhuis te betalen. Vaak zijn onze cliënten dak- en thuislozen. Maar evengoed hebben we cliënten die een éénmalige zware ingreep laten doen en dit niet kunnen betalen.”

Met wie heb je dan vooral contact?
“We hebben contact met onze cliënt, maar ook met de sociale assistenten van de ziekenhuizen, psychiatrie,…. We informeren bij hen of de cliënt bij ons kan langskomen. We hebben liever dat cliënten bij ons langskomen omdat het goed is voor hen om terug initiatief te nemen en naar ons toe te komen. Als het niet mogelijk is gaan we zelf langs. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer iemand is opgenomen in ontwenningskliniek DOC De Sleutel. Dat is crisisontwenning en zij mogen het DOC niet verlaten. Dan gaan we regelmatig naar daar. Als cliënten thuis wonen, gaan we op huisbezoek.”

Wat vind je nu zelf van je job?
“Voor mij is het een mooie afwisseling tussen contact met de cliënten en contact met de sociale diensten. Na verloop van tijd begin je de assistenten van de sociale diensten te kennen. Dat is leuk samenwerken. Daarnaast heb je nog het administratieve luik. Ik vind het leuk om de documenten in orde te brengen, verslagen te schrijven, dossiers in orde te brengen.”

Zijn er ook zaken die je minder liggen?
“Die administratie is leuk, maar soms is het wel wat omslachtig. De administratie is in functie van de cliënten. Dat doe ik graag. Maar soms moet je aan veel denken. Heb ik alle documenten wel? Heb ik alles correct opgevraagd? Soms ben ik te veel bezig met hoe ik het moet opstellen om geen fouten te maken. Het gaat dan minder over wat er echt nuttig is voor de cliënt. Daarnaast merken we dat aanvragen doorheen de jaren complexer worden. Studenten, breuken met ouders, cliënten die een erfenis hebben ontvangen waardoor het recht op leefloon verandert,… Soms lijken doodgewone situaties heel simpel, maar dat is niet altijd zo. Maar dat maakt het wel net boeiend en uitdagend.”

En werk je graag voor onze Stad?
“Ja! We krijgen veel vrijheid van onze werkgever. We zijn uiteraard verbonden aan regelgeving vanuit de overheid, maar we krijgen vrijheid in wanneer we de cliënten zien, hoe we het inplannen. Willen we een overleg inplannen, telewerken,… dan kan dat.”
Wat onderscheidt jouw job als maatschappelijk werker van anderen?
“Het zijn kortdurende dossiers. Eens ze een woning hebben en niet meer in opname gaan, gaat het dossier naar het welzijnsbureau. Daar zijn ze vaak voor jaren. We hebben ook een interne helpdeskfunctie voor interne medewerkers. Zij kunnen bij ons terecht met alle vragen rond gezondheidszorg.”