Interview Mieke

Mieke deed al heel wat diverse ervaringen op als maatschappelijk werker bij de mobiele ploeg. Benieuwd naar wat haar job zo boeiend maakt? Je komt het hier te weten! 

Dag Mieke, kan je ons even uitleggen wat een mobiele ploeger precies doet?
“Heel concreet word je als mobiele ploeger ingezet op alle diensten waar een tijdelijk tekort is aan maatschappelijk werkers, bijvoorbeeld om een collega te vervangen die in bevallingsverlof gaat of langdurig ziek is. 
Ik werk momenteel reeds 24 jaar als maatschappelijk werker bij Stad Gent, waarvan 6 jaar bij de mobiele ploeg. Toen koos ik bewust voor deze stap, omdat ik meer afwisseling en flexibiliteit in mijn job zocht. 
Aan afwisseling is er geen gebrek als mobiele ploeger! Je komt ongeveer om de 6 maanden op een andere dienst terecht. Dit zorgt er voor dat je steeds een nieuw dossierpakket met nieuwe cliënten krijgt. In tegenstelling tot iemand die vast in een team werkt en dus continu dossiers opvolgt, moet je je als mobiele ploeger telkens opnieuw inwerken in het takenpakket en de bijhorende dossiers. Doordat je op veel diensten terecht komt bouw je heel snel een netwerk op en bouw je een brede kennis op over alle diensten. Je ontmoet veel collega’s en je komt met veel verschillende cliënten in contact. Elke dienst heeft zijn eigen specialisatie, al dan niet met een focus op een bepaalde doelgroep. Zo leer je op verschillende manieren handelen. Alle cliënten hebben dezelfde basis nodig, maar de diversiteit aan problematieken vraagt regelmatig een andere aanpak.”

Wat zorgt er voor dat je elke dag graag naar het werk komt? 
“Het leukste aan de job blijft het contact met de cliënten. De momenten waar ik energie uit haal zijn dan ook de huisbezoeken of de gesprekken met cliënten. Wetende dat je hen kan versterken in hun vaardigheden zodat ze meer comfortabel kunnen leven, geeft mij voldoening. Daarnaast vind ik het zeer leuk om steeds opnieuw aan een opdracht te beginnen. Je wordt ook bijna altijd met open armen ontvangen, omdat je er bent om de collega’s te ondersteunen. Dit zorgt er voor dat ik me steeds welkom voel. Wat ik ook leuk vind is dat je op het einde van de vervanging het pakket overdraagt aan de collega die terugkeert. Dat geeft me een gevoel dat ik ergens naartoe werk en kan afsluiten.” 

Niet alles kan altijd leuk zijn. Wat vergt veel energie van jou? 
“Telkens aan een nieuw pakket met cliëntendossiers starten zorgt voor afwisseling, maar de keerzijde van de medaille is dat ik cliënten ook elke keer moet afgeven en loslaten. Als ik een goed traject aan het afleggen ben met een cliënt, is het soms moeilijk om die ook terug af te geven. Dit geldt ook voor collega’s. Als je in een tof team terechtkomt is het met een klein hartje dat je terug vertrekt. Gelukkig hangt het team van mobiele ploegers sterk samen en kunnen we ook altijd op elkaar terugvallen. 
Daarnaast geef ik toe dat je als mobiele ploeger sterk moet zijn in administratie. Als je telkens voor een kortere tijd op een dienst zit en je opnieuw moet inwerken, is het belangrijk om efficiënt te kunnen werken en jouw administratie steeds op orde te hebben. Je bent best stressbestendig voor je bij ons aan de slag gaat. Ik ben me er van bewust dat een goede administratie noodzakelijk is, maar het is wel iets dat energie van me vraagt.”

Wat zou jij meegeven aan  een toekomstige mobiele ploeger? 
“Ik zou zeggen dat je als mobiele ploeger geen schrik mag hebben om vragen te stellen. In het begin komt er veel over jou heen, maar laat dit je niet afschrikken. We hebben een netwerk van medemobiele ploegers waar je bij terecht kan en de collega’s op de dienst. Er zijn ook veel mogelijkheden om vormingen bij te wonen, wat enorm interessant is. Daarnaast krijgen we als maatschappelijk werker de nodige vrijheid om op onze eigen manier hulpverlening te bieden. Je werkt wel binnen een bepaald kader, maar iedereen heeft zijn eigen aanpak en dat wordt ook aangemoedigd.”