Team leiden
Definitie:Je geeft richting aan je medewerkers om samen de doelstellingen te bereiken. Je inspireert hen vanuit onze missie, visie, waarden.
Gedragsindicatoren:
- Je legt duidelijk uit wat jullie samen willen bereiken op korte en lange termijn.
- Je draagt de waarden en organisatiecultuur uit naar je team. Je hebt aandacht voor diversiteit, inclusie, integriteit, …
- Je verduidelijkt wat je van je medewerkers verwacht en beoordeelt hen op hun resultaten.
- Je spreekt medewerkers aan op gedrag dat niet in lijn is met de afspraken, waarden of organisatiecultuur.
- Je stelt realistische en uitdagende doelstellingen op met je medewerkers.
- Je toont vertrouwen in je team. Je geeft medewerkers mogelijkheden om zelfstandig hun werk te organiseren en uit te voeren.
- Je bouwt aan een werkomgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn en elkaar waardeert.
- Je neemt moeilijke beslissingen in het belang van je team of de organisatie.
- Je hebt aandacht voor het welzijn van je medewerkers en maakt dit bespreekbaar.
- Je bewaakt dat de werking en het gedrag van je team in lijn zijn met onze missie, visie, waarden en organisatiecultuur.
- Je delegeert in overleg verantwoordelijkheden naar je team.
- Je stimuleert medewerkers om zelf na te denken over hun doelstellingen en hoe ze die kunnen bereiken.
- Je kijkt samen met je team vooruit. Je bespreekt nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen met je team.
- Je vertaalt de strategische doelstellingen samen met je medewerkers naar duidelijk meetbare doelstellingen.
- Je bewaakt de teamdoelstellingen bij veranderingen of crisissituaties.
- Je stelt een jaaractieplan op. Je volgt dit op en stuurt bij waar nodig.