Oplos­sings­ge­richt werken

Definitie: Je herkent kansen, problemen of uitdagingen en stelt (pro)actief oplossingen voor.

Gedragsindicatoren:

  1. Je signaleert wanneer iets niet volgens plan loopt of is verlopen.
  2. Je signaleert zaken op de werkvloer die in de toekomst efficiënter of beter kunnen.
  3. Je herkent problemen en uitdagingen in je werk en stelt mogelijke oplossingen voor.
  4. Je lost problemen of uitdagingen op die binnen je verantwoordelijkheid vallen.
  5. Je blijft actief meezoeken wanneer er niet meteen een oplossing gevonden wordt.
  6. Je schat in of je zelf tot een oplossing kan komen en betrekt anderen waar nodig.
  7. Je bekijkt problemen waar collega’s of medewerkers mee worden geconfronteerd grondig en lost deze passend op.
  8. Je zoekt structurele oplossingen voor problemen of uitdagingen, zodat deze in de toekomst geen probleem meer vormen.
  9. Je ziet kansen en mogelijkheden voor verbetering.
  10. Je beoordeelt of het gewenste resultaat behaald werd met de gekozen oplossing.
  11. Je anticipeert op toekomstige problemen of uitdagingen.
  12. Je kan een probleem opsplitsen in kleinere deelproblemen. Je stelt tussendoelen en werkt stapsgewijs aan een oplossing.
  13. Je stelt werkwijzen, procedures, ... voor waardoor jouw collega(‘s) of medewerker(s) in de toekomst een probleem kunnen voorkomen.